Pravilna drža pisala

Ste se kdaj spraševali, ali vaš otrok drži barvico ali svinčnik na pravilen način? Morda ste med tistimi, ki se jim o tem ni potrebno spraševati. Večina otrok to spretnost razvije mimogrede. Nekateri pa imajo s tem nekaj več težav. Tukaj je nekaj namigov, kako lahko svoj1emu otroku pomagamo pri pravilni drži pisala.

grip1 Eno do dve letni otroci objemajo pisalo s celo pestjo. Če želijo z barvico narisati sled, premikajo celo roko, pa tudi že zapestje.
grip2 Dve do tri letni otroci pisalo že držijo s prsti. Zapestje je obrnjeno navzdol, prav tako tudi palec. Prsi so tesno skupaj. Otrok pri risanju še vedno premika zapestje in roko kot celoto.
grip3 Tri in pol do štiriletni otroci že držijo pisalo s tremi prsti. Prsti so obrnjeni navzdol, zapestje navzgor. Dlan je že delno razprta. Otrok pri risanju premika dlan in ne več cele roke.
grip4 Štiri in pol do šestletni otroci držijo pisalo s pincetnim prijemom, to je s prijemom palca in kazalca. Sredinec služi za oporo. Prijem prstov je obrnjen navzven (vstran od otrokovega telesa), pri čemer prsti niso krčevito skupaj. Prostor med dlanjo in prsti je delno razprt. Drža palca je stabilna. Med pisanjem se premikajo tudi prsti.
zoga1 Če otrok pri petih ali šestih letih še vedno ne drži pisala na pravilen način, mu lahko pri tem malo pomagamo. Doma poiščemo majhno žogico (lahko je tudi kepica vate, kovanec denarja ali kak drug majhen predmet, ki ga je prijetno držati v dlani in je otroku zanimiv).
zoga2 Otroka spodbudimo, da žogico prime z mezincem, prstancem in sredincem ter jo s temi tremi prsti v roki tudi obdrži. Na ta način ima otrok te tri prste zaposlene, zato mu ne bodo oteževali pravilnega držanja pisala.
zoga3 Ko so trije prsti zaposleni z držanjem žogice, lahko palec in kazalec prevzameta kontrolo nad pisalom. Tudi pisanje je lahko polno zabavnih izzivov!

V nadaljevanju je še nekaj zanimivih dejavnosti, s katerimi lahko razvijamo gibljivost otrokovih rok.

8
Dejavnosti za krepitev moči in stabilnosti zapestja

  • Navijanje volne v klobčič ali vrvice na palico (z ovijanjem vrvice na statično palico).
  • Risanje krogov, osmic… v pesek ali zemljo.
  • Risanje na nagnjenih površinah (npr. risanje po steni, barvanje ograje).
  • Brušenje lesa s smirkovim papirjem.
  • Kopanje zemlje z majhno motiko (kopulco).
  • Mazanje namazov na kruh.
  • Prerivanje z dlanmi (dva soigralca postavita svoje dlani ob nasprotnikove dlani in poskušata drug drugega odriniti vstran).


Dejavnosti za razvoj mišic dlani

  • Oblikovanje iz zemlje, peska. Gnetenje gline.
  • Kotaljenje dveh ali več kamenčkov po dlani (brez pomoči druge roke).
  • Stiskanje majhnih (za dlan velikih) žogic, gumijastih obročkov.
  • Ožemanje čistilne gobe (npr. pri pranju večjih igrač, ki se uporabljajo na prostem).
  • Uporaba različno velikih predmetov, ki imajo zelo različne površine (grobe, hrapave).
  • Vlečenje vrvi, vleka palic ali vej, upogibanje vej.
  • Metanje in lovljenje majhnih žogic.
  • Zabijanje velikih žebljev, žaganje deščic ali vej.
  • Igranje tenisa / udarjanje viseče žogice z loparjem.


Dejavnosti za razvijanje loka dlani

  • Igranje z vijaki in maticami.
  • Odpiranje in zapiranje steklenic z navojnimi pokrovčki.
  • Prestavljanje majhnih predmetov (na primer sestavljanje mozaika z drobnimi kamni).
  • Nabiranje korald na vrvico, vdevanje kamenčkov v ozko cev (tobogan za kamenčke).
  • Lupljenje krompirja, jabolk…
  • Stiskanje soka iz limone ali pomaranče.
  • Nalivanje tekočine iz večje posode v manjše posode.
  • Zvijanje brisače v »klobaso«.


Dejavnosti za razvijanje razpiranja dlani, odmikanja in primikanja delov dlani

  • Prijemanje predmetov s kleščami.
  • Rezanje s škarjicami.
  • Prijemanje predmetov s kitajskimi paličicami.
  • Prijemanje predmetov s pincetami.
  • Obešanje perila s kljukicami za perilo.
  • Uporaba razpršilke za zalivanje (škropljenje) rastlin.


Dejavnosti za krepitev moči prstov

  • Otrok pobere majhen predmet s prsti ene roke in skrije ta predmet v svojo pest (z eno samo roko). Nato razpre pest, tako da predmet ostane na dlani. Predmet ponovno poskuša prijeti s prsti in ga z dlani spraviti nazaj med prste. Otrok vse to poskuša narediti z eno samo roko.
  • Otrok v svoji roki vrti igralno kocko in poišče stranico s točno določenim znakom (vse z eno samo roko).
  • Oblikovanje drobnih stvari iz gline, plastelina…


Dejavnosti sledenja vidnim vzorcem

  • Za igro potrebujemo trši karton, magnet in majhen kovinski predmet. Na zgornjo stran kartona narišemo vijuge. Majhen kovinski predmet postavimo na zgornjo stran kartona. Otrok prime magnet in ga premika po spodnji strani kartona. Z magnetom (ki je spodaj) ujame kovinski predmet (ki je zgoraj). Z magnetom vozi predmet po kartonski površimi in poskuša slediti vijugam.

Vir zanimive ideje z žogico: Teaching Ace.

Mateja Cvetek

 

 

Uporabne povezave
Tukaj najdete nekaj povezav z uporabnimi gradivi:

  • Izobraževalni center PIKA – na strani najdete gradiva s področja avtizma, uravnavanja vedenja, branja itn. za starše in strokovnjake; organizirajo tudi seminarje in izobraževanja.
  • Program Neverjetna leta je brezplačen program, namenjen treningu starševstva, osredotoča pa se predvsem na vedenjske težave pri otrocih.
  • Spletna stran pozoren.si ponuja zakladnico idej za razvijanje aktivnosti pozornosti pri otroku.
  • Na facebook strani Ane Bešter Bertoncelj Ljubeča mama najdete veliko nasvetov in celo spletnih seminarjev na temo vzgoje otrok, na voljo vam je tudi včlanitev v ožjo skupino za svetovanje in podporo.
  • Na spletni strani/blogu socuten.si najdete spletna svetovanja in veliko brezplačnih spletnih seminarjev (webinarjev) na temo vzgoje otroka ter medosebnih odnosov.
  • Obiščite spletno stran Family lab Slovenija, katerih cilj je podpora, svetovanje in pomoč pri razvoju starševske kompetentnosti.
  • Na spletni strani Centra za senzorno integracijo najdete informacije o programu MICSI, namenjenemu otrokom s težavami na področju senzorne integracije.
  • Tisti, ki vas zanima več o programu Braingym in edukacijski kineziologiji, lahko obiščete spletno stran Mojce Vilfan (poleg individualnih svetovanj in terapij organizira tudi različna izobraževanja).
  • Piki.si je spletna stran z brezplačnimi pobarvankami, labirinti in drugimi zabavnimi igrami, ki si jih lahko tudi natisnete.
  • Spletna stran otroci.org za predšolske otroke ponuja črkovne sestavljanke, pesmice, pobarvanke, risanke itn.
  • Spletna revija za starše, ki ponuja prispevke strokovnjakov z različnih področij.
  • Spletna stran Alenke Rebula z mnogimi zanimivimi vsebinami in razmišljanji.
Osvajamo glasove C, S, Z in Č, Š, Ž

Sičniki (C, S, Z) in šumniki (Č, Š, Ž) delajo marsikateremu otroku kar velike preglavice. Nekateri otroci jih osvojijo že zelo zgodaj, pri treh letih, večina pa jih te glasove osvoji do petega leta starosti. Nekateri otroci imajo z njimi nekaj več težav tudi po petem rojstnem dnevu in predvsem tem otrokom so namenjene igre in aktivnosti, ki jih predstavljamo v tem članku.

Posameznih nagajivih glasov otrok običajno ne osvoji kar čez noč. Za nekatere otroke je lahko to kar dolgo potovanje. Da starši skupaj z otrokom lažje sledimo, kako daleč smo na tem potovanju prišli, si lahko pomagamo z vlakom govornih ciljev.

slika vlaka govornih ciljev

Na lokomotivo vlaka starši sami zapišete glas, ki ga bo otrok na tem potovanju osvajal. Potem pa je na vsakem posameznem vagonu vlaka zapisan po en cilj, povezan z osvajanjem tega glasu. Cilji si sledijo od najlažjega do najtežjega. Ko otrok določen cilj osvoji, skupaj z otrokom pobarvamo vagon in nadaljujemo z vajami, ki pomagajo osvojiti naslednji cilj. Cilj tega potovanja je pobarvati vse vagone in osvojiti zadnji cilj, to je pravilno izreko določenega glasu v vsakdanji komunikaciji. Za lažje razumevanje ciljev na tem potovanju sledi kratek opis posameznih ciljev.

Prvi cilj (usta in jezik)

Otrok se nauči pravilno oblikovati ustnice ter postaviti svoj jezik v pravilen položaj. Zelo koristen pripomoček pri osvajanju tega cilja je ogledalo, v katerem lahko otrok opazuje svoj obraz, še posebej svoja usta. Ker imajo otroci radi zgodbice in pravljice, si lahko pomagamo tudi z njimi.

vaje za lego ustnic in jezika

Drugi cilj (samostojni glas)

Otrok se nauči pravilno izgovarjati glas. Pri tem otroku zelo pomaga posnemanje različnih zvokov iz okolja. Pri glasu SSS lahko posnema sikanje kače. Pri glasu ŠŠŠ lahko posnema šumenje vode. Pri glasu ZZZ lahko posnema zvoke speče živalice. Pri glasu ŽŽŽ lahko posnema glas žage. Pri glasu CCC lahko posnema zvok šivalnega stroja pri šivanju. Pri glasu ČČČ lahko posnema oglašanje koles pri vlaku.

igralne kartice za osvajanje glasov

Tretji cilj (začetni glas v zlogih)

Otrok se nauči uporabiti začetni glas v preprostih zlogih (v kombinaciji z vsemi samoglasniki). Če se otrok uči osvajati glas S, to pomeni, da otrok pravilno izgovori SA, SE, SI, SO, SU. Da je otroku to početje bolj zabavno, si lahko pomagamo z živalmi, ki se značilno oglašajo: račka se oglaša gAAA, ovčka se oglaša bEEE, piščanček se oglaša pIII, kokoška se oglaša kOOO, krava se oglaša z mUUU. Ker je živalim dolgčas, so si izmislile zanimivo igro. Vse se oglašajo na SSS. Tako račka namesto ga reče SA, ovčka namesto be reče SE, piščanček namesto pi reče SI, kokoška namesto ko reče SO, krava namesto mu reče SU. Igramo se lahko tudi z igralno kocko in ker ima kocka šest polj, lahko dodamo še oslička, ki se oglasa IIIAAA, ko se igra igro na S, pa SI-SA. Na podoben način se lahko igramo za vse ostale glasove, ki jih otrok osvaja.

načrt igralne kocke – živali

Četrti cilj (končni glas v zlogih)

Otrok se nauči uporabiti končni glas v preprostih zlogih (v kombinaciji z vsemi samoglasniki). Če se otrok uči osvajati glas S, to pomeni, da otrok pravilno izgovori AS, ES, IS, OS, US. Pri tem cilju se lahko igramo podobno igro kot pri tretjem cilju, le da se tukaj živali igrajo igro narobe SSS svet. Tako račka namesto ga reče AS, ovčka namesto be reče ES, piščanček namesto pi reče IS, kokoška namesto ko reče OS, krava namesto mu reče US. Pri igri lahko uporabite isto igralno kocko kot pri tretjem cilju.

Peti cilj (začetni glas v besedi)

Otrok se nauči pravilno izgovarjati preproste besede, ki se začnejo z glasom, ki ga otrok osvaja. Na primer:

glas C: carina, cedilo, cika (krava), cokla, cunja

glas Č: čaj, čelo (violončelo), čivčiv, čopič, čuču (vlak)

glas S: sani, seme, sito, sova, sulica

glas Š: šal, šema, šipa (okno), šola, šumi (bomboni)

glas Z: zajec, zelje, zima, zob, zumzum (oglašanje muhe)

glas Ž: žaga, želva, žica, žoga, župa

slikovno gradivo za posamezne preproste besede na C, S in Z
slikovno gradivo za posamezne preproste besede na Č, Š in Ž
primeri družabnih iger, ki se jih lahko igramo skupaj z otrokom
dodatne kartice za začetne glasove c, s, z in č, š, ž

Šesti cilj (končni glas v  besedi)

Otrok se nauči pravilno izgovarjati preproste besede, ki se končajo z glasom, ki ga otrok osvaja. Na primer:

glas C: pajac, lonec, možic, koc (odeja), muc

glas Č: vesl, m, b, n, klj

glas S: pas, les, kis, nos, bus (avtobus)

glas Š: nogomet, fl (bliskavica pri fotoaparatu), m, k, t

glas Z: namaz, ribez, turkiz (dragoceni kamen), voz, sluz (polževa sled)

glas Ž: kočij, j, r, nož, luž(a)

slikovno gradivo za posamezne preproste besede – končni glasovi C, S, Z in Č, Š, Ž

Pri tem cilju se lahko igramo podobne družabne igre kot pri petem cilju. Ko otrok že osvoji šesti cilj, lahko igralne kartice petega in šestega cilja združimo ter se igre igramo s pomešanimi karticami (ter s tem utrjujemo znanje).


Sedmi cilj (začetni glas v besedni zvezi)

Otrok se nauči pravilno izgovarjati glas (ki ga osvaja), kadar se dve zaporedni besedi začneta s tem glasom. Če na primer osvaja glas žžž, pravilno izgovarja besedne zveze iz dveh besed, ki se začneta na ž (npr.: žirafa Žana, žaga želod, želi žemljo, žre župo).

primeri glas Š
primeri glas Č
primeri glas Ž

 

Kako do boljše govorne izreke?

Ko ima otrok govorne težave, mnogi starši zaskrbljeno razmišljajo, kako bi lahko svojemu otroku najbolje pomagali. Ker je logopedov malo, poti do njih pa zelo dolge, so v večini primerov prepuščeni sami sebi. Zato smo se v Vrtcu Bohinj odločili in pripravili malo zbirko govornih iger, ki se jih lahko z otrokom igrate doma…

Starši lahko pri razvoju govora svojih otrok veliko naredimo sami. Vseeno pa je v primeru, če ima otrok težave z govorom, smiselno najprej preveriti nekaj stvari:

  1. Ali moj otrok dobro sliši? Če ne sliši dobro, tudi ne more pravilno ponoviti tega, kar sliši… Otroški zdravnik nas bo v takem primeru usmeril k specialističnemu zdravniku za sluh.
  2. Ali je motorika govoril pri mojem otroku pravilno razvita? Če ima otrok težave s požiranjem, dihanjem, žvečenjem…, to vpliva tudi na njegov govor… Otroški zdravnik nas bo v takem primeru usmeril k logopedu.
  3. Ali ima moj otrok govorno spodbudno okolje? Če se z otrokom le zelo malo pogovarjamo, ali pa se z njim pogovarjamo v drugem jeziku, bo imel otrok težave zaradi pomanjkanja ustreznih izkušenj. V tem primeru potrebujemo pomoč tudi starši, obrnemo pa se lahko na svetovalno službo v vrtcu.
  4. Ali moj otrok doživlja kakšne čustvene stiske? Včasih lahko čustvene stiske ovirajo otrokov govor, zlasti, če otrok doživlja strah ali druga močna čustva. Morda zaradi strahu govori plašno in tiho, morda zaradi tesnobe jeclja… V takih primerih nam lahko pomaga psiholog ali psihoterapevt.

Ko delamo govorne vaje z otrokom doma, upoštevajmo nekaj otroških nasvetov:

Ker sem še otrok, rad sodelujem, če se z menoj igraš. Govorne vaje niso nekaj, kar bi delali za mizo, kot smo delali naloge za šolo… Govorne vaje so predvsem igre, ob katerih se otrok tudi zabava, uživa z nami v medsebojni izmenjavi idej. Bolj so sproščene in zabavne, večji je otrokov interes za sodelovanje.

Sledi mojemu interesu. Najbolj učinkovite so tiste igre, ki jih izpeljemo iz otrokovega interesa. Če ga zanimajo živali, lahko govorne vaje prilagodimo tem vsebinam…

Vedno lahko s svojim znanjem in izkušnjami obogatiš mojo igro. Igre, ki se jih otrok rad igra, lahko obogatimo z novimi zamislimi. Če se rad igra družabno igro in ima na primer težavo z izreko glasu ššš, lahko čisto malo spremenite pravila igre in rečete, da lahko kocko mečeš šele potem, ko rečeš ššš…

Veliko se pogovarjaj z menoj. Otroci zelo radi debatirajo. Vedno jih lahko izzivamo. Če rečejo, da bi šli radi na igrišče, lahko rečemo le “JA,” ali pa “NE”. Lahko pa iz tega naredimo pogovor: “Kaj bi pa rad počel na igrišču?” ali pa: “Zadnjič smo na igrišču pogrešali lopatke. Bomo danes vzeli kakšno stvar s seboj?” in tako naprej… Otroci uživajo, če lahko z nami delijo svoja mnenja.

Tudi ti se igraj z menoj. Otrokom se zdi zabavno, če se pri govornih vajah pačimo z njimi in počnemo vse druge, nam morda malo trapaste igre, skupaj z njimi. Pomembno je, da se otrok ob govornih vajah sprosti in to se najlažje zgodi, če mi sproščeno trapamo skupaj z njim.

Tako. Zdaj pa na delo. Igre, ki jih imamo na razpolago, smo razdelili na šest skupin:

Prva skupina iger so DIHALNE VAJE. Otroku pomagajo razvijati pravilen način dihanja, ki je med govorom zelo pomemben.

Druga skupina iger so VAJE JEZIKA. Otroku pomagajo razvijati gibljivost jezika. Nekatere vaje niso ravno v skladu z bontonom ali pravili lepega vedenja. Kdo pa si želi, da mu drugi kažejo jezik! Zato bomo pri teh vajah pravila bontona malo preskočili…

Tretja skupina iger so VAJE PIHANJA. Ni vseeno, kako izpihnemo zrak, ko govorimo posamezne glasove.

Četrta skupina so VAJE MEHKEGA NEBA. Pri teh igrah bomo trenirali zadrževanje zraka v ustni votlini.

Peta skupina iger so VAJE USTNIC. Otroku pomagajo razvijati gibljivost ustnic, ki nam tudi zelo pomagajo pri oblikovanju pravilnih glasov.

Šesta skupina iger so FONOLOŠKE VAJE. Otroku pomagajo lažje osvojiti predvsem najtežje dosegljive glasove, kot so sičniki S, Z in C, šumniki Š, Ž in Č ter nagajivi glas R.

V priponki je po 8 zabavnih igric za vsako od šestih skupin iger. Skupaj torej 48 igric. Vse so preproste, tako da jih lahko brez težav izvajate doma. Materiale in pripomočke, ki jih nekatere igrice zahtevajo, pa tudi najdete doma med običajnimi predmeti iz vsakdanje rabe.

Igre lahko natisnete tukaj.

Igrice lahko natisnete in jih izrežete kot igralne kartice. Če imate plastifikator, jih lahko plastificirate, ali pa prelepite s prozorno samolepilno folijo, da dlje časa zdržijo. Vsaka skupina ima svoj slikovni simbol, tako da lahko tudi otrok, ki še ne bere, dojame, za kakšno vrsto igre gre. Lahko si izdelate tudi igralno kocko in se igrate igro iz skupine, ki jo pokaže igralna kocka…

Načrt igralne kocke lahko natisnete tukaj.

Želimo vam prijetno in sproščeno igro.

O avtizmu
Ob svetovnem dnevu zavedanja o avtizmu, 2. aprilu, vas v duhu ozaveščanja pozivamo k branju in ogledu nekaterih zanimivih prispevkov. Na voljo je celo kratek dokumentarni film v slovenščini:
članek v Dnevniku
– Zavod Modri december
– dokumentarni film Posebne zgodbe
– nanizanka “The A word” na BBC One

Na voljo vam je tudi priročnik za strokovne delavce in starše, z naslovom Zgodnji znaki avtizma.

Da bo naš svet čim lepši...

Dostopnost